گزارش برنامه: قله توچال از مسیر ایگل

سرپرست: محمد رضا قدرت

راهنما: محسن شیبانی

تعداد افراد شرکت کننده در برنامه : ۸ نفر

اسامی افراد: محمدرضا قدرت، آقای اعتماد زاده، محسن شیبانی، شبنم عیسی بیگی، منیره تاج آبادی، نادر عباسی، گلنوش تهرانی، حسین حیدر

در راستای برنامه‌های آمادگی جهت صعود به قله دماوند (جبهه های مختلف)، برنامه صعود از جبهه شمالی توچال (ایگل) در تاریخ۹۳/۰۶/۰۷ اجرا شد. مبداء حرکت این برنامه از روستای ایگل بود که از روستاهای بخش رودبار قصران است و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲ هزار متر است. برای دسترسی باید از جاده لواسان به سمت اوشان رفته و نرسیده به آهار یک جاده فرعی وجود دارد که به روستای ایگل منتهی می‌شود-روستایی با چشم اندازی بسیار زیبا. این روستا در شمال شرقی قله توچال واقع شده که یکی از مسیر های صعود محسوب می شود.

سحرگاه آدینه ۷ شهریور ۹۳  هشت نفر از اعضای گروه کوهنوردی لواسان به سرپرستی محمدرضا  قدرت تصمیم به صعود قله توچال گرفتند و با ۳ ماشین سواری از لواسان حرکت آغاز شد. هوای صبحگاهی بسیار مطبوع و دلچسب بود و باعث ایجاد شور و نشاط در افراد گروه می‌گردید. در ساعت ۵:۳۰ دقیقه به روستای ایگل رسیدیم و  پس از پارک نمودن ماشین‌ها در روستا و پیدا کردن مکان مناسب، به نرمش صبحگاهی و حرکات کششی قبل از اجرای برنامه که توسط سرپرست داده شد، پرداختیم. در این حین صدای پارس سگهای روستا که در باغات اطراف نگهبانی می‌دادند سکوت منطقه را می‌شکست، در شرایطی که هنوز تاریکی و ظلمت بر محیط چیره بود.

در ساعت ۵:۵۰ دقیقه حرکت از کنار باغات سرسبز و با طراوت روستا و نهرهای آب زلال که سخاوتمندانه نهالهای کوچک و بزرگ مسیرشان را بدون هیچ ادعایی سیراب می‌کردند آغاز شد. از روبروی آبشار ایگل پس از طی شیبی نسبتا تند به یالی که در منتهی الیه سمت راست قله بود هدایت شدیم. ساعت ۸:۳۰ دقیقه با توقفی حدوداً ۲۰ دقیقه‌ای صبحانه صرف شد و سپس به حرکت خود ادامه دادیم. ساعت ۹:۴۰ دقیقه دورنمایی از سنگ چینهای منتهی به قله نمایان شد و به دنبال آن گروهی حدوداً ۱۰ نفره که به فاصله صد متری از  ما در حرکت بودند نظرمان را جلب کرد که در ادامه مشخص شد این گروه از استان اصفهان برای صعود به این قله آمده‌اند. در بین راه تا رسیدن به قله استراحتهایی کوتاه به ازای هر یک ساعت طی مسیر داشتیم.

ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه دو نفر از شرکت کنندگان در برنامه در حالیکه چیزی حدود یک ساعت و نیم دیگر با قله فاصله داشتیم ما را ترک کردند و مسیر بازگشت را انتخاب نمودند و گروه با ۵ نفر به حرکت خود ادامه داد. مسیر پیش روی تا قله، سنگی، همراه با شیب بود که تا حدودی از سرعت افراد می کاست و با توجه  به زمانی که از ابتدای برنامه می‌گذشت باعث از دست رفتن انرژی می‌شد. انتخاب مسیر از کنار باغات باعث شد که حدود یک ساعت و نیم از تایم برنامه عقب‌تر باشیم.

به  هر روی در ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه به قله توچال (جان پناه امیری) رسیدیم. در آنجا آقای محمدرضا شهبازی، از دیگر اعضای گروه، نیز به ما ملحق شدند. هوای قله بسیار مساعد و مطلوب بود و پس از توقفی کوتاه و گرفتن چند عکس به دلیل ناکافی بودن زمان و احتمال مقارن شدن با تاریکی هوا، بنا به صلاحدید سرپرست و همفکری گروهی، مسیر برگشت با تله کابین به سمت پایین انتخاب شد.

پس از طی مسیری حدودا ۲۰ دقیقه‌ای، از قله به ایستگاه ۷ تله کابین توچال رسیدیم و از آنجا به ایستگاه ۵ و در آخر بر بام تهران فرود آمدیم. در آنجا پس از لختی استراحت و صرف نهار به اتفاق دوستان سوار بر اتوبوسهایی که در منطقه رفت و آمد می‌کردند شدیم و در ساعت ۱۸ به ولنجک رسیدیم و به این ترتیب برنامه به اتمام رسید.

۲ دیدگاه

1. محمد رضا قدرت میگه:

باتشکر از تمامی همنوردان خوبم
    وتشکر ویژه از سر کار خانم عیسی بیگی بابت تدوین و جمع آوری گزارش برنامه کامل و جامع ایگل به تو چال

2. نجفی میگه:

اصلاحیه : جان پناه زنده یاد علی امیری در ارتفاع۳۴۵۰ متری در مسیر صعود از شیر پلا به توچال بنا شده و تا قله توچال ۳۰/۱فاصله زمانی دارد.

دیدگاه‌ها برای این نوشته بسته شده‌اند.