گزارش برنامه فنی غار یخ مراد

فروزنده‌ی چشم سیارگان/ نماینده‌ی راه آوارگان
نشاننده‌ی روح بر تخت تن / کشاننده‌ی دل به ملک سخن

گشاینده‌ی قفل های سخن / سراینده‌ی نامه‌های کهن

جمعه ۱۳ تیرماه ۹۳، رأس ساعت ۶ صبحِ یک روز زیبای تابستانی با صدای گوش نواز باران از خواب  بیدار شدم. من (عماد طالبی) به همراه دو دوست و همنورد دیگرم به نام های مهدی ملک نژاد و نیما حسینی از تربیت بدنی لواسان به سمت غار یخ مراد راهی شدیم. با توجه به نزدیکتر بودن راه و زیبایی‌های مسیر تصمیم گرفتیم از جاده دیزین به سمت جاده چالوس حرکت کنیم. از تقاطع جاده دیزین- چالوس تا خروجی روستای کهنه ده (کهنده) ۷/۱ کیلومتر فاصله هست. جاده‌ی روستای کهنه ده نیمه آسفالت است و قسمتهایی نیز خاکی، که حدود ۴ کیلومتر ادامه دارد. همچنین  درست قبل از ورود به این روستا، دو راهی وجود دارد که میبایست جاده سمت راست را که با شیبی ملایم ما را به غار یخ مراد می‌رساند، انتخاب کنیم. در همین قسمت از مسیر، اگر به دامنه کوه روبرو توجه کنیم، دهانه‌ی غار نمایان است.

ساعت ۸:۴۰ به دهانه‌ی غار رسیدیم (با احتساب  مدت زمان بنزین زدن و خرید که حدود نیم ساعت به طول انجامید). پس از صرف صبحانه‌ای سبک، شروع کردیم به چک کردن کارهای فنی که ممکن است در غار با آن مواجه شویم، که یک ساعت به طول انجامید. در نهایت پس از پوشیدن هارنس، کلاه و  آماده کردن لوازم ساعت ۱۰:۰۰ وارد غار شدیم .

طبق تجربه‌ی قبلی که برای شناسایی منطقه و مسیرهای این غار داشتم، مسیر برایمان مشخص بود. در ابتدای دهانه‌ی غار، تخته سنگی را بالا رفتیم و از دهانه‌ای کوچکتر (آدم رو) وارد محیط سرد غار شدیم. پس از عبور ازروی گارد ریل که برای جلوگیری از سقوط در چاه در آنجا تعبیه شده بود، وارد دوراهی شدیم که مسیر سمت چپ رو میبایست ادامه می‌دادیم. سپس به تالاری بزرگ میرسیم که باز هم مسیر سمت چپ را ادامه می‌دهیم تا اینکه به مسیری که ابتدای آن سراشیبی و لیز است بر می‌خوریم که با دست به سنگ به راحتی از آن عبور می‌کنیم، در آخرِ این مسیر به چاه اول میرسیم .

ارتفاع این چاه ۷-۸ متر می‌باشد. دو کارگاه وجود دارد؛ سمت راست چاه و سمت چپ چاه که ما از رول های سمت راست چاه برای فرود استفاده می‌کنیم. صفحه رول‌ها را میبندیم (برای کار فنی در هر غاری میبایست صفحه رول با خود همراه داشته باشیم که ما با هماهنگی قبلی، صفحه رول و مهره های ۱۳و ۱۷ را تهیه کرده بودیم که البته در بعضی از غار ها مهره‌ها  همراه با رول وجود دارند، اما لازم است که مهره‌ها را همراه خود داشته باشیم). سپس از کارگاه مصنوعی دو گیره فرود می‌رویم.

به تالاری میرسیم که در سمت چپ آن چاه دوم قرار دارد معروف به چاه سیفون که مملوء از یخ شده بود. از مسیری گربه رو حرکت می‌کنیم و ساعت ۱۰:۵۰به تالاری دیگر می‌رسیم به نام تالار آزادی. در این تالار یخ، کف غار را پوشانده بود که در قسمت انتهایی آن(سمت چپ) یخچالی وجود داشت که برای عبور از آن کارگاهی طبیعی میبندیم. البته عبور از این قسمت بسیار ساده بود اما کارگاه برای برگشت مفید واقع بود. سپس به دو حفره میرسیم؛ حفره سمت راست که پرتگاهی چند متری از بالای یخچال بود و حفره‌ی سمت چپ که در آن کارگاه مصنوعی تک گیره وجود داشت. ساعت۱۱:۱۰، بعد از بستن صفحه رول و آماده کردن کارگاه، از آن فرود رفتیم؛ حدود ۳- ۴متر ارتفاع این فرود بود که از روی تخته سنگی با شیب تند صورت می‌پذیرفت. بعد از این پروسه به زیر یخچال می‌رسیم، تالاری که دو سربالایی در سمت چپ و راست داشت. ابتدا سمت راست را پیش گرفتیم حدود ۵-۶ متر ارتفاع را که ۳ متر آنرا به صورت دست به سنگ بود، بالا رفتیم. در آخر مسیر دو حفره وجود داشت که عبور آدم از آن غیر ممکن بود. چاه سوم در این مسیر وجود نداشت. مسیر را برمی‌گردیم. به تالار که رسیدیم مسیر سمت چپ را ادامه می‌دهیم . با شیبی ملایم رو به بالا به تالاری کوچک میرسیم که به محض وارد شدن به آن مسیر سمت راست را  حدود ۳ -۴ متر بالا میرویم تا به حفره ای تنوری میرسیم که درست مقابل آن محلی برای کارگاه طبیعیست. باید در این تنوری فرود برویم با شیبی تند و طول حدود ۴-۵ متر؛ مسیر تنگ و باریک میشود. به کراکسی می‌رسیم که برای عبور از آن باید هارنس را از باز کنیم. عبور برای افراد وزن متوسط کمی دشوار است. در نهایت به قسمتی میرسیم که فضا برای ۳ نفر کافی نیست! در ادامه مسیر می‌بایست از حفره‌ای بسیار باریک به پشت بخیزیم و طول حدودا نیم متر را  عبور کنیم تا به تالار بعدی برسیم. اما این مسیر مملوء از گل بود و لباس ما نامناسب و سرما هم مزید بر علت؛ از اینرو با هم فکری همنوردان برنامه را همین جا به پایان رساندیم(ساعت ۱۲:۰۰).

در مسیر بازگشت در تالار آزادی  استراحت کردیم و ساعت ۲:۰۰ به دهانه غار رسیدیم و به سرعت خود را به ماشین رساندیم و راهی شدیم تا قبل از یکطرفه شدن جاده خود را به جاده دیزین برسانیم.

یک برنامه ی عالی در یک روز خوب با دوستانی خوب به پایان رسید  و برگه ای از خاطرات خوب به دفتر خاطراتمان اضافه شد.

۲ دیدگاه

1. نجفی میگه:

همیشه شاد و موفق باشید

2. عماد میگه:

سپاس جناب نجفی ,
    تشکر از دوستان همنورد , که این برنامه به نحو احسن اجرا شد .

دیدگاه‌ها برای این نوشته بسته شده‌اند.