مراسم عقد بر فراز قله‌ی ساکا

برنامه: مراسم عقد بر فراز قله‌ی ساکا

جمعه ۹۲/۱۱/۲۵

سرپرست: محسن شیبانی

همنوردان:حدود ۳۰ نفر از اعضای گروه کوه نوردی لواسان، دو نفر از روحانیون حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان، و ۵نفر از همنوردانمان در گروه کوه نوردی کرج.

کوه‌ها جایی برای زندگی، خودشناسی و خداشناسی‌اند. این ویژگی کوه‌ها باعث شد تا ما دو نفر، فریدون گروسی و عادله خدابنده زندگی مشترک خود را در کوه آغاز کنیم، به همین منظور تصمیم گرفتیم مراسم عقد خود را بر فراز قله ساکا با ارتفاع ۳۳۳۰ متر برگزار کنیم. قله‌ی ساکا یکی از قله های البرز مرکزی است که در لواسان کوچک و شمال روستای افجه قرار دارد. پیشنهاد اجرای این برنامه  را به گروه کوه نوردی لواسان دادیم و گروه هم حمایت خود را اعلام کرد. از یک هفته قبل شروع به فراهم آوردن لوازم و شرایط اجرای برنامه کردیم؛ از سامانه ی پیامکی گروه اعلام همگانی کردیم و با تعدادی از همنوردان‌مان در گروه‌های دیگر وتعدادی از پیشکسوتان کوه نوردی برای شرکت در مراسم تماس گرفتیم و با یکی از روحانیون حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) در لواسان هماهنگی به عمل آوردیم. عاقد مراسم جناب آقای سید علی موسوی بودند، جوانی ورزشکار که در رشته‌ی جودو فعالیت داشتند و شرایط جسمی خوبی هم برای صعود دارا بودند. در این هفت روز شرایط جوی بسیار نامساعد بود؛ بارش برف زیاد وپایین بودن دمای هوا مارا نگران کرده بود، اما هواشناسی برای آخر هفته هوای پایدارخوبی را پیش بینی کرده بود و همین طور هم شد و روز اجرای برنامه هوایی صاف و گرم داشتیم.

روزقبل از مراسم، پنج شنبه ۲۴/۱۱/۹۲ برای آماده کردن محل برای برگزاری مراسم تصمیم گرفتیم به سمت قله حرکت کنیم. ما دو نفر به همراه چهار نفردیگر ازهم نوردان مان حدود ساعت ۲ بعد از ظهر به سمت قله حرکت کردیم.مسیر حرکت مان از مسیر زمستانه بود؛ مسیری روی یال سنگی که از رود خانه بنه رود آغاز و در ادامه به گردنه ساکا می‌رسید. هر کدام از اعضای تیم کوله‌های دو روزه سنگین داشتند که حاوی لوازم سفره عقد، ناهار روز مراسم برای حدود ۵۰ نفر، چند حلقه طناب، چادر و خیلی چیزهای دیگر که  باعث شده بود کوله‌ها بسیار سنگین شوند. مسیر یال سنگی و صخره‌ای بود اما نیازی به دست به سنگ شدن نداشت. در ادامه به گوسفند سرای بالای دشت گردو رسیدیم. ادامه‌ی مسیر برف زیادی داشت و مجبور بودیم برف کوبی سنگینی بکنیم که با کوله‌های سنگینی که بر دوش داشتیم، انرژی زیادی از تیم گرفت. مسیر برف زیادی داشت و کار ما را برای ادامه سخت می کرد و همچنین برای دوستان ما که قرار بود فردا به ما بپیوندند که تعدادی از آنها کوه نورد نبوده و آمادگی مواجه با این شرایط را نداشتند. با توجه به شرایط تصمیم گرفتیم که مراسم را کمی پایین‌تر از گردنه ساکا برگزار کنیم. ساعت ۶ بود چادر‌ها را بر پا کردیم به استراحت پرداختیم و برای مراسم فردا برنامه ریزی کردیم.

۷ صبح بیدار شدیم مشغول آماده کردن محل برای مراسم شدیم با طناب هایی که داشتیم مشغول تزیین محل شدیم، با تبر یخ‌هایی که داشتیم بلوک‌های برفی بزرگی درست کردیم که با آنها میز ناهارخوری، میزی برای سفره عقد، صندلی برای عاقد و خودمان درست کردیم. ساعت ۱۱ کارها انجام شده بود و میهمانان کم‌کم داشتند می‌رسیدند. ساعت ۱۲ تمام دوستان رسیده بودند و شروع به اجرای مراسم وخواندن خطبه‌ی عقد کردیم. آقا سید خطبه را جاری کردند در حالی که تمام دوستان دور ما حلقه زده‌ بودند و در حال عکاسی و فیلم برداری بودند. سرانجام عروس و داماد بله گفتند و دوستان به هلهله وشادی پرداختند. بعد از مراسم به خوردن ناهار مشغول شدیم و حدود ساعت ۲ بود که کم کم دوستان به سمت پایین حرکت کردند ومراسم به پایان رسید.

هدف ما از برگزاری مراسم عقدمان در دامان کوه دور بودن از تجملاتی که در شهر مرسوم شده و نزدیک شدن بیشتر به طبیعت بود، و پیام ما به تمام مردم طبیعت دوستی و احترام گذاشتن به طبیعت است.

من، فریدون گروسی، و همسرم، عادله خدابنده، تشکر ویژه می‌کنیم از گروه کوه نوردی لواسان و تمام همنوردانی که برای اجرای این برنامه تلاش بی دریغ کردند.